Eén op de vier kinderen en jongeren in Nederland maakt meer dan twee ingrijpende jeugdervaringen mee. Zij groeien bijvoorbeeld op in armoede, worden thuis emotioneel verwaarloosd of gepest op school. De ongezonde stress die dit veroorzaakt kan een negatief effect hebben op hun mentale en fysieke gezondheid. Iedereen kan voor deze kinderen een offline influencer zijn en een positief verschil maken. De campagne van De gezonde Generatie vraagt daar aandacht voor én laat zien hoe je dat doet.
De kracht van aandacht
Er is ook goed nieuws: positieve jeugdervaringen kunnen ongezonde stress verminderen en gezondheid bevorderen. Mensen uit de directe omgeving kunnen deze positieve ervaringen bieden. Dat hoeft niet altijd door te praten, maar kan ook door leuke dingen te doen samen, een kop thee drinken of praktische hulp. De optelsom van al die momenten van oprechte aandacht maakt het verschil. Dat is de kracht van aandacht!
Iedereen kan het zijn
Offline influencers zijn de mensen in de omgeving van kinderen en jongeren die deze positieve ervaringen bieden. Dat kan de buurvrouw zijn, de judocoach, de leerkracht of iemand uit de familie. Jij dus ook! Het mooie is dat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat kinderen en jongeren zich gezien en gehoord voelen. Ben jij een buurvrouw, oom, vriend, sportcoach of leerkracht? Ook jij kunt dus een offline influencer zijn.
Campagne
De campagne ‘Offline influencer’ ging 18 december van start en is mede mogelijk gemaakt door negen vermogens- en kinderfondsen; Adessium Foundation, Augeo Foundation, Kinderpostzegels, Noaber Foundation, Stichting FEMI, Janivo Stichting, Stichting Pieter Bastiaan, Maagdenhuis, Stichting Weeshuis der Doopsgezinden.