Een frietkar als ‘sorry’ voor de overlast

Eén van de kinderen in een gezin bezorgt de buurt behoorlijk wat overlast. Op een dag huurt ‘Kimberley’ met hulp van haar contactpersoon bij het sociale wijkteam een frietkar. Als goedmakertje voor de buren die last hadden van het vandalisme en het verbale geweld. En om de relatie met de buurt een frisse start te geven.

Aanleiding

Dat kinderen de juiste hulp krijgen wil niet zeggen dat lastig te begrijpen en hanteren gedrag als sneeuw voor de zon verdwijnt. En als we willen dat kinderen thuis opgroeien, is ook een beetje hulp van het netwerk en de buurt nodig. In dit geval bestond die hulp uit beter leren begrijpen waarom Kimberley deed zoals ze deed en dat tot op zekere hoogte verdragen. Toen dit meisje een beetje beter in haar vel kwam te zetten, wilde ze de buurt graag iets teruggeven. Voor de steun die ze van een aantal mensen had gekregen, maar ook om sorry te zeggen voor de woede-uitbarstingenen en vernielingen op straat.

Les

De frietkar was een groot succes. Kimberley nodigde de buren zelf uit en hield een korte toespraak. Het was gezellig, het gebaar werd zéér gewaard, er ontstond begrip. Mocht dit meisje nog eens verbaal uit haar dak gaan op straat, dan weten de buren voortaan wat een groot en goed hart daaronder zit. Dankzij deze actie is ook het vertrouwen van het gezin in de gemeente en de hulpverleners gegroeid, wat mooi meegenomen is.
De frietkar is trouwens bekostigd uit een maatwerkpotje, want die paste natuurlijk in geen enkel arrangement of contract.

Tip

Maak mensen blij, zéker de mensen die je hard nodig hebt, dan gaat samenwerken een stuk gemakkelijker. Doe daarbij gerust eens gek.

Delen is fijn!
BEN Inschakelen
RET & BEN
Leren en ontwikkelen
Goede voorbeelden!
Moreel beraad aanvragen
Leersessie aanvragen

Meer berichten van BEN

Ter info

Innoveren klinkt vernieuwend, implementeren IS vernieuwend

‘Als je onderzoekt hoe je bewezen effectieve interventies echt goed kunt uitvoeren en dat in de praktijk ondersteunt, is dát een enorme innovatie. Want dat doen we nooit’. SAR-raadsleden Leonieke Boendermaker en Eva Mulder gaan in gesprek met journalist Malou van Hintum over de vraag hoe hulpverleners wetenschappelijke inzichten succesvol kunnen toepassen in de praktijk.

Lees meer »
Maak hier gebruik van!

Meld je aan voor scholing GVA

In 2025 starten weer nieuwe groepen met de scholing voor de Gedeelde Verklarende Analyse. Hiervoor hebben we eerst de gedragswetenschappers uitgenodigd die op de wachtlijst stonden. Voor een aantal groepen die starten in februari, maart en april kun je je nog aanmelden.

Lees meer »
Lessen

Wat kunnen we leren van JA-zegger Centrum2020?

Sinds de oprichting van de Bovenregionale Expertisenetwerken Jeugd weten we dat kwetsbare jeugdigen en gezinnen tussen wal en schip vallen, doordat ze in geen enkel hokje passen. Gelukkig kan BEN Brabant Zeeland bouwen op een paar kleine zorgaanbieders die bijna altijd ja zeggen, ook tegen jongeren die zichzelf iets aandoen, zeer agressief kunnen worden of een misdrijf hebben gepleegd. Bij Centrum2020 draait alles om nabijheid, dat helpt.

Lees meer »