Een frietkar als ‘sorry’ voor de overlast

Eén van de kinderen in een gezin bezorgt de buurt behoorlijk wat overlast. Op een dag huurt ‘Kimberley’ met hulp van haar contactpersoon bij het sociale wijkteam een frietkar. Als goedmakertje voor de buren die last hadden van het vandalisme en het verbale geweld. En om de relatie met de buurt een frisse start te geven.

Aanleiding

Dat kinderen de juiste hulp krijgen wil niet zeggen dat lastig te begrijpen en hanteren gedrag als sneeuw voor de zon verdwijnt. En als we willen dat kinderen thuis opgroeien, is ook een beetje hulp van het netwerk en de buurt nodig. In dit geval bestond die hulp uit beter leren begrijpen waarom Kimberley deed zoals ze deed en dat tot op zekere hoogte verdragen. Toen dit meisje een beetje beter in haar vel kwam te zetten, wilde ze de buurt graag iets teruggeven. Voor de steun die ze van een aantal mensen had gekregen, maar ook om sorry te zeggen voor de woede-uitbarstingenen en vernielingen op straat.

Les

De frietkar was een groot succes. Kimberley nodigde de buren zelf uit en hield een korte toespraak. Het was gezellig, het gebaar werd zéér gewaard, er ontstond begrip. Mocht dit meisje nog eens verbaal uit haar dak gaan op straat, dan weten de buren voortaan wat een groot en goed hart daaronder zit. Dankzij deze actie is ook het vertrouwen van het gezin in de gemeente en de hulpverleners gegroeid, wat mooi meegenomen is.
De frietkar is trouwens bekostigd uit een maatwerkpotje, want die paste natuurlijk in geen enkel arrangement of contract.

Tip

Maak mensen blij, zéker de mensen die je hard nodig hebt, dan gaat samenwerken een stuk gemakkelijker. Doe daarbij gerust eens gek.

Delen is fijn!
BEN Inschakelen
RET & BEN
Leren en ontwikkelen
Goede voorbeelden!
Moreel beraad aanvragen
Leersessie aanvragen

Meer berichten van BEN

Successen

“Omdat wij kalm blijven als het fout lijkt te gaan, gaat het goed”

VIER ‘GEVAARLIJKE’ MEIDEN DIE NERGENS TERECHT KUNNEN, WONEN GEWOON SAMEN IN EEN WOONHUIS:

Met 24-uurs begeleiding; onder regie en verantwoordelijkheid van Centrum2020; vanuit een visie op relationele veiligheid en nabijheid; tot stand gekomen dankzij de procesondersteuner van BEN die ook operationeel manager is bij Centrum2020 en met morele en financiële steun van BEN.

Lees meer »