‘Als je onderzoekt hoe je bewezen effectieve interventies echt goed kunt uitvoeren en dat in de praktijk ondersteunt, is dát een enorme innovatie. Want dat doen we nooit’
SAR-raadsleden Leonieke Boendermaker en Eva Mulder gaan in gesprek met journalist Malou van Hintum over de vraag hoe hulpverleners wetenschappelijke inzichten succesvol kunnen toepassen in de praktijk. De Schakel- en Adviesraad voor Jeugd (SAR) is een onafhankelijk orgaan, dat de rode draden en lessen die alle Bovenregionale Expertisenetwerken Jeugd in Nederland verzamelen vertaalt naar haalbare verbeteringen voor het jeugdhulplandschap, mede door de verbinding met bestuur, wetenschap en onderwijs te verstevigen.
Boendermaker geeft leiding aan het onderzoeksprogramma ‘Doen wat werkt’, is lector Jeugdzorg (Hogeschool van Amsterdam) en bijzonder hoogleraar Implementatievraagstukken in de jeugdzorg (Uva, Universiteit van Amsterdam). Mulder is directeur van de Academische Werkplaats Risicojeugd en bijzonder hoogleraar Intensieve Pedagogische Ondersteuning van Gezinnen (UvA, in samenwerking met het Nederlands Jeugdinstituut).
Kernpunten:
- Het is essentieel om niet alleen te focussen op interventies, maar ook op de implementatie en uitvoering ervan in de jeugdzorg. Een slechte uitvoering kan de effectiviteit van interventies in gevaar brengen.
- Het verbeteren van de toepasbaarheid van gezinsgerichte interventies is belangrijker dan het ontwikkelen van nieuwe interventies. Interventies moeten aansluiten bij de praktische behoeften van ouders.
- Samenwerking tussen professionals is cruciaal. Het opbouwen van relaties tussen professionals is net zo belangrijk als met de gezinnen die ze ondersteunen, vooral bij complexe problemen.
- Het betrekken van ervaringsdeskundige jongeren bij evaluaties van jeugdzorgvoorzieningen levert waardevolle inzichten op en bevordert een cultuur van gezamenlijk leren en verbeteren.
- Er is vaak weinig ruimte in de jeugdzorg om van fouten te leren, terwijl dit noodzakelijk is. Een Implementatie Expertise Centrum kan helpen om zowel toekomstige professionals voor te bereiden als de huidige jeugdzorgpraktijken te verbeteren door kennisdeling en focus op implementatie.