Leersessie aanvragen

RET + BEN houden leersessies met alle betrokkenen om samen te leren van casuïstiek

  • Als het te lang duurde voor de oplossing tot stand kwam
  • Bij hindernissen in het proces of de samenwerking

Samen reflecteren, leren en de jeugdhulp verbeteren

Iedere situatie waar RET en BEN mee te maken hebben, kent zijn eigen tijdlijn met successen en knelpunten. Samen brengen we de werkzame elementen en belemmeringen in beeld. Daarvan leren we hoe we samen eerder tot beter passende oplossingen kunnen komen voor meervoudige, complexe zorgvragen van (gezinnen met) kinderen die vastlopen in de zorg en niet de juiste hulp krijgen. Dit past bij onze opdracht om te helpen voorkomen dat kinderen tussen wal en schip vallen en het jeugdhulplandschap te verbeteren.

Alle perspectieven gelijkwaardig aan tafel

Bij een leersessie zitten de betrokkenen vanuit alle perspectieven aan tafel. Vanuit een open houding en zonder oordeel verkennen we hoe de situatie verlopen is. Omdat iedereen vanuit het eigen perspectief belemmeringen en successen inbrengt, ontstaat een rijk beeld van die situatie en wat we hiervan kunnen leren.

Deelname van jongeren en ouders

Het uitgangspunt van BEN is dat we jongeren en ouders vragen hoe zij willen deelnemen. Zij kunnen bijvoorbeeld zelf aanwezig zijn bij de sessie, zich laten vertegenwoordigen of hun stem op een andere manier laten horen.
Wanneer de deelnemers specifieke problemen in het proces of de onderlinge samenwerking willen onderzoeken, nodigen zij jongeren en ouders hierbij niet standaard uit.

Privacy

Een leersessie is vertrouwelijk. De privacy van alle deelnemers is gewaarborgd:

  • Of jongeren en ouders aanwezig zijn bij de leersessie of niet, we vragen hun toestemming om informatie over hun situatie te delen.
  • De deelnemers zijn zich ervan bewust dat alleen die informatie op tafel moet komen die noodzakelijk is om samen te kunnen reflecteren en leren.
  • Van de sessie wordt een geanonimiseerd verslag gemaakt met een overzicht van de werkzame elementen, leerpunten en actiepunten. Dit wordt gedeeld met de deelnemers en na akkoord met het onderzoeksteam van BEN en het betreffende RET.

Leervraag

Tijdens de sessie worden één of meer specifieke leervragen behandeld die in samenspraak met de deelnemers zijn geformuleerd. De leervragen kunnen gaan over het proces, de onderlinge samenwerking of de inhoud van de oplossing. Elke sessie eindigt met het formuleren van leer- en verbeterpunten en actiepunten die de deelnemers direct en zelf kunnen uitvoeren.

Voorbereiding

De aanvrager van de leersessie brengt vooraf de tijdlijn globaal in kaart, meestal in overleg met de deelnemers. Wat zijn de markante momenten? Op welke momenten kwam het proces in een stroomversnelling of liep het juist spaak? Door welke acties of gebeurtenissen kwam de oplossing dichterbij of raakte deze juist verder uit het zicht?

Alle deelnemers bereiden op basis van de tijdlijn met markante momenten hun eigen inbreng voor: welke acties heb je wanneer ondernomen? Wat verliep goed en waar zaten belemmeringen?

Opbrengst

Elke sessie eindigt met het formuleren van leer- en verbeterpunten en actiepunten die de deelnemers direct en zelf kunnen uitvoeren.

Zo verschillend als de besproken casuïstiek is, zo eensgezind zijn de deelnemers over de kracht van een leersessie:

  • Samen een tijdlijn maken. Maakt inzichtelijk wie wanneer betrokken waren, waarom dingen gingen zoals ze gingen.
  • Met alle perspectieven aan tafel en ruimte voor ieders ervaringen ontstaat altijd wederzijds begrip. De opzet doet recht aan ieders inbreng.
  • Impuls voor de samenwerking. Dankzij inzicht en wederzijds begrip wordt het gemakkelijker een volgende keer gebruik te maken van elkaars expertise.
  • Afsluiting voor ouders. “We hebben ons heel eenzaam gevoeld. Vooral toen we een plan gemaakt hadden, dat maar bleef liggen en liggen. Door deze sessie zien we dat ook toen veel mensen betrokken waren bij Sam en zich inzetten, maar door gebrek aan samenhang zonder resultaat. Emoties spelen een rol, dat voel je hier beter. Voor ons een fijne afsluiting van het proces.”

Betere jeugdhulp: leren, adresseren en oplossingen aanjagen

RET+BEN leren van de situaties die in het kernteam voor casuïstiek besproken worden, van de monitor die de Regionale Expertteams (RET) bijhouden over deze situaties, uit leersessies en morele beraden. We analyseren de opbrengst en brengen de rode draden in knelpunten, lacunes, successen en belemmeringen in kaart. We adresseren de knelpunten en lacunes op de juiste plek en jagen oplossingen aan. Hierbij brengen we successen en werkzame elementen onder de aandacht.

Leersessie organiseren?

In de praktijk komt de behoefte aan een leersessie naar boven in het BEN kernteam voor casuïstiek of de regionale expertteams. Zij kunnen een leersessie plannen met een van de gespreksleiders van BEN. Ook jeugdzorgaanbieders, GI en gemeenten kunnen via het RET een aanvraag doen.

Gespreksleiders

ZEELAND

Liesbeth Hoek, kernteam consultatie en advies BEN, info@aurorezeeland.nl

 

 

WEST-BRABANT WEST

Renate Koijen, plaatsingscoördinator Jeugdbescherming Brabant, r.koijen@jbbrabant.nl

 

 

WEST-BRABANT OOST

Fabian de Beyn, filosoof, ethiekondersteuner en gespreksleider Moreel Beraad in en met het werkveld bij Fontys Hogescholen, f.debeyn@fontys.nl

 

 

HART VAN BRABANT
Fabian de Beyn, filosoof, ethiekondersteuner en gespreksleider Moreel Beraad in en met het werkveld bij Fontys Hogescholen, f.debeyn@fontys.nl

 

Anne-Riet van Haaren, coördinator Multi Expert Team Hart van Brabant, anne-riet.van.haaren@tilburg.nl

 

 

NOORDOOST BRABANT

Wilma Massop, netwerkteam BEN, beleidsadviseur gemeente Land van Cuijk, wilma.massop@landvancuijk.nl

 

ZUIDOOST BRABANT

Loes Willekens, procesondersteuner RET Zuidoost Brabant, info@loeswillekens.nl

 

 

ZONDER EIGEN REGIO

Pierre van Herk, projectteam Zeeuws Brabants netwerk voor Jongeren- en OuderPerspectief (ZeBra JOP), pierrevanherk@gmail.com

 

Liesbeth van Hoof, Orthopedagoog generalist, GZ Psycholoog, supervisor NVO en gespreksleider Moreel Beraad. Vanuit BEN verantwoordelijk voor het doorontwikkelen en leren van leersessies en moreel beraden en de opleiding van de gespreksleiders, liesbethvhoof@gmail.com

Nadine Rozenberg, communicatieadviseur BEN, procesleider K-EET, aanjager Deltaplan Jeugdtrauma, nadine@opendeuren.nl

 

Kim Walraven, kernteam BEN, systeemtherapeut De Viersprong, kim.walraven@deviersprong.nl

 

 

Praktisch regelen

De gespreksleider van BEN:

  • Helpt je bij het voorbereiden van de tijdlijn;
  • Verstuurt de informatie over de leersessie naar de deelnemers, zodat die zich kunnen voorbereiden;
  • Leidt het gesprek.

De aanvrager van de leersessie:

  • Plant een bijeenkomst met alle beoogde deelnemers van twee uur;
  • Regelt een notulist voor het verslag;
  • Verzamelt en selecteert de input voor de tijdlijn (alleen de markante momenten!)
  • Deelt het verslag met de deelnemers en, na akkoord, met het onderzoeksteam van BEN en het RET;
  • Volgt de uitvoering van de actie- en leerpunten.

RET + BEN houden leersessies met alle betrokkenen om samen te leren van casuïstiek

  • Als het te lang duurde voor de oplossing tot stand kwam
  • Bij hindernissen in het proces of de samenwerking

Samen reflecteren, leren en de jeugdhulp verbeteren

Iedere situatie waar RET en BEN mee te maken hebben, kent zijn eigen tijdlijn met successen en knelpunten. Samen brengen we de werkzame elementen en belemmeringen in beeld. Daarvan leren we hoe we samen eerder tot beter passende oplossingen kunnen komen voor meervoudige, complexe zorgvragen van (gezinnen met) kinderen die vastlopen in de zorg en niet de juiste hulp krijgen. Dit past bij onze opdracht om te helpen voorkomen dat kinderen tussen wal en schip vallen en het jeugdhulplandschap te verbeteren.

Alle perspectieven gelijkwaardig aan tafel

Bij een leersessie zitten de betrokkenen vanuit alle perspectieven aan tafel. Vanuit een open houding en zonder oordeel verkennen we hoe de situatie verlopen is. Omdat iedereen vanuit het eigen perspectief belemmeringen en successen inbrengt, ontstaat een rijk beeld van die situatie en wat we hiervan kunnen leren.

Deelname van jongeren en ouders

Het uitgangspunt van BEN is dat we jongeren en ouders vragen hoe zij willen deelnemen. Zij kunnen bijvoorbeeld zelf aanwezig zijn bij de sessie, zich laten vertegenwoordigen of hun stem op een andere manier laten horen.
Wanneer de deelnemers specifieke problemen in het proces of de onderlinge samenwerking willen onderzoeken, nodigen zij jongeren en ouders hierbij niet standaard uit.

Privacy

Een leersessie is vertrouwelijk. De privacy van alle deelnemers is gewaarborgd:

  • Of jongeren en ouders aanwezig zijn bij de leersessie of niet, we vragen hun toestemming om informatie over hun situatie te delen.
  • De deelnemers zijn zich ervan bewust dat alleen die informatie op tafel moet komen die noodzakelijk is om samen te kunnen reflecteren en leren.
  • Van de sessie wordt een geanonimiseerd verslag gemaakt met een overzicht van de werkzame elementen, leerpunten en actiepunten. Dit wordt gedeeld met de deelnemers en na akkoord met het onderzoeksteam van BEN en het betreffende RET.

Leervraag

Tijdens de sessie worden één of meer specifieke leervragen behandeld die in samenspraak met de deelnemers zijn geformuleerd. De leervragen kunnen gaan over het proces, de onderlinge samenwerking of de inhoud van de oplossing. Elke sessie eindigt met het formuleren van leer- en verbeterpunten en actiepunten die de deelnemers direct en zelf kunnen uitvoeren.

Voorbereiding

De aanvrager van de leersessie brengt vooraf de tijdlijn globaal in kaart, meestal in overleg met de deelnemers. Wat zijn de markante momenten? Op welke momenten kwam het proces in een stroomversnelling of liep het juist spaak? Door welke acties of gebeurtenissen kwam de oplossing dichterbij of raakte deze juist verder uit het zicht?

Alle deelnemers bereiden op basis van de tijdlijn met markante momenten hun eigen inbreng voor: welke acties heb je wanneer ondernomen? Wat verliep goed en waar zaten belemmeringen?

Opbrengst

Elke sessie eindigt met het formuleren van leer- en verbeterpunten en actiepunten die de deelnemers direct en zelf kunnen uitvoeren.

Zo verschillend als de besproken casuïstiek is, zo eensgezind zijn de deelnemers over de kracht van een leersessie:

  • Samen een tijdlijn maken. Maakt inzichtelijk wie wanneer betrokken waren, waarom dingen gingen zoals ze gingen.
  • Met alle perspectieven aan tafel en ruimte voor ieders ervaringen ontstaat altijd wederzijds begrip. De opzet doet recht aan ieders inbreng.
  • Impuls voor de samenwerking. Dankzij inzicht en wederzijds begrip wordt het gemakkelijker een volgende keer gebruik te maken van elkaars expertise.
  • Afsluiting voor ouders. “We hebben ons heel eenzaam gevoeld. Vooral toen we een plan gemaakt hadden, dat maar bleef liggen en liggen. Door deze sessie zien we dat ook toen veel mensen betrokken waren bij Sam en zich inzetten, maar door gebrek aan samenhang zonder resultaat. Emoties spelen een rol, dat voel je hier beter. Voor ons een fijne afsluiting van het proces.”

Betere jeugdhulp: leren, adresseren en oplossingen aanjagen

RET+BEN leren van de situaties die in het kernteam voor casuïstiek besproken worden, van de monitor die de Regionale Expertteams (RET) bijhouden over deze situaties, uit leersessies en morele beraden. We analyseren de opbrengst en brengen de rode draden in knelpunten, lacunes, successen en belemmeringen in kaart. We adresseren de knelpunten en lacunes op de juiste plek en jagen oplossingen aan. Hierbij brengen we successen en werkzame elementen onder de aandacht.

Leersessie organiseren?

In de praktijk komt de behoefte aan een leersessie naar boven in het BEN kernteam voor casuïstiek of de regionale expertteams. Zij kunnen een leersessie plannen met een van de gespreksleiders van BEN. Ook jeugdzorgaanbieders, GI en gemeenten kunnen via het RET een aanvraag doen.

Gespreksleiders

ZEELAND

Liesbeth Hoek, kernteam consultatie en advies BEN, info@aurorezeeland.nl

 

 

 

WEST-BRABANT WEST

Renate Koijen, plaatsingscoördinator Jeugdbescherming Brabant, r.koijen@jbbrabant.nl

 

 

 

WEST-BRABANT OOST

Fabian de Beyn, filosoof, ethiekondersteuner en gespreksleider Moreel Beraad in en met het werkveld bij Fontys Hogescholen, f.debeyn@fontys.nl

 

 

HART VAN BRABANT
Fabian de Beyn, filosoof, ethiekondersteuner en gespreksleider Moreel Beraad in en met het werkveld bij Fontys Hogescholen, f.debeyn@fontys.nl

 

 

Anne-Riet van Haaren, coördinator Multi Expert Team Hart van Brabant, anne-riet.van.haaren@tilburg.nl

 

 

 

NOORDOOST BRABANT

Wilma Massop, netwerkteam BEN, beleidsadviseur gemeente Land van Cuijk, wilma.massop@landvancuijk.nl

 

 

 

ZUIDOOST BRABANT

Loes Willekens, procesondersteuner RET Zuidoost Brabant, info@loeswillekens.nl

 

 

 

ZONDER EIGEN REGIO

Pierre van Herk, projectteam Zeeuws Brabants netwerk voor Jongeren- en OuderPerspectief (ZeBra JOP), pierrevanherk@gmail.com

 

 

Liesbeth van Hoof, Orthopedagoog generalist, GZ Psycholoog, supervisor NVO en gespreksleider Moreel Beraad. Vanuit BEN verantwoordelijk voor het doorontwikkelen en leren van leersessies en moreel beraden en de opleiding van de gespreksleiders, liesbethvhoof@gmail.com

 

Nadine Rozenberg, communicatieadviseur BEN, procesleider K-EET, aanjager Deltaplan Jeugdtrauma, nadine@opendeuren.nl

 

 

 

Kim Walraven, kernteam BEN, systeemtherapeut De Viersprong, kim.walraven@deviersprong.nl

 

 

 

Praktisch regelen

De gespreksleider van BEN:

  • Helpt je bij het voorbereiden van de tijdlijn;
  • Verstuurt de informatie over de leersessie naar de deelnemers, zodat die zich kunnen voorbereiden;
  • Leidt het gesprek.

De aanvrager van de leersessie:

  • Plant een bijeenkomst met alle beoogde deelnemers van twee uur;
  • Regelt een notulist voor het verslag;
  • Verzamelt en selecteert de input voor de tijdlijn (alleen de markante momenten!)
  • Deelt het verslag met de deelnemers en, na akkoord, met het onderzoeksteam van BEN en het RET;
  • Volgt de uitvoering van de actie- en leerpunten.

Innoveren klinkt vernieuwend, implementeren IS vernieuwend

‘Als je onderzoekt hoe je bewezen effectieve interventies echt goed kunt uitvoeren en dat in de praktijk ondersteunt, is dát een enorme innovatie. Want dat doen we nooit’. SAR-raadsleden Leonieke Boendermaker en Eva Mulder gaan in gesprek met journalist Malou van Hintum over de vraag hoe hulpverleners wetenschappelijke inzichten succesvol kunnen toepassen in de praktijk.

Lees verder »

Meld je aan voor scholing GVA

In 2025 starten weer nieuwe groepen met de scholing voor de Gedeelde Verklarende Analyse. Hiervoor hebben we eerst de gedragswetenschappers uitgenodigd die op de wachtlijst stonden. Voor een aantal groepen die starten in februari, maart en april kun je je nog aanmelden.

Lees verder »

Wat kunnen we leren van JA-zegger Centrum2020?

Sinds de oprichting van de Bovenregionale Expertisenetwerken Jeugd weten we dat kwetsbare jeugdigen en gezinnen tussen wal en schip vallen, doordat ze in geen enkel hokje passen. Gelukkig kan BEN Brabant Zeeland bouwen op een paar kleine zorgaanbieders die bijna altijd ja zeggen, ook tegen jongeren die zichzelf iets aandoen, zeer agressief kunnen worden of een misdrijf hebben gepleegd. Bij Centrum2020 draait alles om nabijheid, dat helpt.

Lees verder »